|
Opis ogólny roweru
Typowy
współczesny rower klasyczny jest jednośladem dwukołowym. Układ
jezdny roweru to koła (zwykle) szprychowe i ogumienie pneumatyczne.
Napęd jest przekazywany przez układ napędowy roweru, którym
przeważnie jest przekładnia łańcuchowa i system zmiany przełożeń
(przerzutka zewnętrzna, przerzucającą łańcuch na koła łańcuchowe o
różnych ilościach zębów lub wewnętrzna, znajdującą się w
piaście). Bywają również modele z napędem przekazywanym wałkiem
Cardana. Hamulce: mogą być nożne, działające przy kręceniu pedałami w
tył (tzw. torpedo lub hamulce zintegrowane z przerzutką wewnętrzną).
Najpopularniejsze są jednak działające na obręcz mechaniczne (cięgnowe)
lub (rzadziej) hydrauliczne, hamulce ręczne (hamulce szczękowe, hamulce
V-brake). Coraz popularniejsze w rowerach są hamulce tarczowe. Obecnie
często (oprócz rowerów szosowych) stosuje się w rowerach
amortyzację przedniego, jak i tylnego koła. |
|
|