|
HISTORIA
1790 – Made de Sivrac wynalazł pierwszy prototyp roweru, ale nie można było nim sterować.
1813-1817 –
Karl Freiherr Drais von Sauerbronn zbudował pierwowzór roweru
(patent – 1818), tzw. maszynę biegową. Pojazd wprawiano w ruch
przez odpychanie się nogami od ziemi. Prędkość ok. 13-15 km/h.
ok. 1839 – Thomas McCall
zbudował trójkołowiec, a później także jednoślad
napędzany systemem wahliwych pedałów i popychaczy, połączonych z
wykorbioną osią tylnego koła. Był to pierwszy znany pojazd z napędzanym
tylnym kołem.
1845 – Gottlieb Mylius i Philipp M. Fischer (1853-55) opracowali napęd przedniego koła.
1861 – Pierre Michaux zbudował popularny welocyped z napędem na przednie koło.
1868 –
Guilmet i Meyer opracowali napęd przekładnią łańcuchową (łańcuch
drabinkowy Galle’a). Prace nad mechanizmem prowadzili także Harry
J. Lawson (kolejne wersje – 1873, 1874, 1879) i Thomas Shergold
(1877).
1869 – James
Starley i William Hunter opatentowali koło z drutowymi szprychami,
pracującymi na rozciąganie. To umożliwiło wykonywanie kół o
bardzo dużej średnicy i powstanie tzw. bicykli.
1869 – Johann
F. Trefz opatentował napęd korbowy tylnego koła (korby nożne napędzały
popychacze, połączone z wykorbioną tylną osią).
1874 – James
Starley opracował zaplatanie szprych styczne do piasty. Zwiększanie
średnicy koła (niekiedy do prawie 2 m) sprawiło, że upadek z bicykla
był niebezpieczny.
1884-85 –
John Kemp Starley opracował pierwowzór roweru
współczesnego. Wyposażony w koła równej wielkości,
kierownicę połączoną bezpośrednio z widelcem i tylne koło napędzane
przekładnią łańcuchową. Pojazd nazywał się Rover (wędrowiec), stąd
pochodzenie polskiej nazwy.
1888 – John
Boyd Dunlop opatentował oponę pneumatyczną do roweru, co sprawiło, że
jazda na rowerze stała się znacznie wygodniejsza. Od tego czasu kształt
roweru zmieniał się jedynie nieznacznie.
1893 – pierwsze systemy zmiany przełożeń.
1903 – niemiecki mechanik Ernst Sachs wynalazł wolne koło.
1932 – wprowadzenie do sportu wyczynowego. Przerzutki w rowerach współczesnych należą do wyposażenia standardowego.
1962 – Alex
Moulton rozpoczął produkcję rowerów na małych kołach, co
spowodowało wzrost popularności tego środka transportu oraz powstanie
wielu modeli rowerów składanych.
1978-83 – w
Kalifornii powstał rower górski, MTB (Mountain Bike) –
obecnie jedna z najpopularniejszych odmian roweru na świecie.
Zbudowanie pierwszego roweru MTB przypisuje się Gary’emu
Fisherowi (1979). Przy wykorzystaniu rowerów górskich
zdobyto szczyty niedostępne dla innych pojazdów (1996 –
Szczyt Lenina, 7134 m n.p.m., Tomasz Swinarski).
1914 do
czasów dzisiejszych – rowery poziome w obudowach
aerodynamicznych pozwalają na osiągnięcie bardzo wysokich prędkości
– rekord świata (ustanowiony 19 września 2008) w sprincie na 200
m ze startu lotnego (rozpędzanie – 1 mila) wynosi 132,5 km/h i
należy do Sama Whittinghama na rowerze Varna Diablo II. |
|
|